تفاوت موز دیپلوئید و تریپلوئید

موز دیپلوئید یا دو لاد دارای میوه ای کوچکتر با دانه های فراوان است درحالیکه موز تریپلوئید(سه لاد) دارای بخش خوراکی بزرگتر و دانه های نارس و بسیار کوچک و میوه بزرگتر است.

تخریب ژن‌های DNA با مصرف الکل

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، نتایج تازه‌ترین بررسی‌های محققان دانشگاه کمبریج نشان داده است، مصرف الکل با تخریب ژن‌های DNA موجب بروز سرطان می‌شود.

محققان برای درک نحوه اثرگذاری الکل بر بدن، مقداری الکل رقیق شده را به موش‌های آزمایشگاهی خوراندند و سپس دنباله DNA آن‌ها را بررسی و کروموزوم‌ها را تجزیه و تحلیل کردند. 

در این تحقیقات مشخص شد، زمانی‌که بدن الکل را تجزیه می‌کند، یک ماده شیمیایی به نام استالدئید تولید می‌شود که DNA را تخریب می‌کند؛ در واقع هنگام مصرف الکل شکست‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود که چیدمان کروموزوم‌ها را تغییر داده و ساختار DNA را جایگزین می‌کند.

این تخریب در سلول‌های بنیادی خون رخ می‌دهد که وظیفه تولید سلول‌های قرمز و سفید را بر عهده دارند؛ این سلول‌ها اکسیژن را به اندام‌ها می‌رسانند و با عفونت‌ها مقابله می‌کنند.

بر اساس این تحقیقات تخریب دی‌ان‌ای در سلول‌های بنیادی دائمی است و کد ژنتیکی آن‌ها را جایگزین می‌کند و در نهایت منجر به بروز سرطان می‌شود. 

بر اساس آمار و ارقام موجود، مصرف الکل با بروز سالانه بیش از 12 هزار و 800 سرطان در انگلیس مرتبط است که این رقم 4 درصد از کل موارد ابتلا به سرطان انگلیس است. 

به گفته کارشناسان نیز، از حدود 13 هزار سرطانی که در اثر مصرف الکل پدید می‌آید، 3 هزار و 200 مورد آن سرطان سینه است.

سوالات درس انسان و محیط زیست یازدهم

جهت دریافت بر روی دانلود زیر کلیک فرمایید:

دانلود

واقعیت هدایت جهشی در یاخته های عصبی میلین دار چیست؟

در این یاخته ها کانال های دریچه دار سدیمی فقط در محل گره های رانویه وجود دارد وقتی یون های سدیمی در محل گره رانویه وارد می شوند جریان تحریکی از قسمت میلین دار تا گره رانویه بعدی می رسد. این جریان موضعی باعث ایجاد پتانسیل عمل در گره بعدی می شود و این کار در طول آکسون(رشته میلین دار)تکرار می شود. سرعت جریان ایجاد شده در این روش از تحریک جزء به جزء در رشته های بدون میلین بیشتر است.



نقش سیستم رنین-آنژیوتانسین در حفظ فشار خون

رنین در سلول های پهلوی گلومرولی به صورت پرورنین ساخته و ذخیره می شود. در هنگام سقوط فشار شریان پرورنین تجزیه شده و به شکل رنین آزاد می شود. رنین بر روی آنژیوتانسینوژن که از کبد به خون آزاد شده اثر می گذارد و آنرا به آنژیوتانسین 1(ده آمینو اسیدی) تبدیل می کند.آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین که در آندوتلیوم رگ های ریوی وجود دارد آنژیوتانسین 1 را به آنژیوتانسین 2 هشت آمینواسیدی تبدیل می کند. آنژیوتانسین 2 یک تنگ کننده رگی فوق العاده پر قدرت است که با دو روش باعث افزایش فشار خون می شود:1-با افزایش تنگی رگی2- اثر بر روی غده فوق کلیه و افزایش ترشح آلدوسترون میزان بازجذب سدیم و آب را افزایش داده و فشار خون را بالا می برد.   

چگونگی عملکرد کریچه انقباضی

در تصویر پایین بخش بزرگ شده کریچه انقباضی(سمت چپ) در پارامسی  مشاهده می شود که ظاهرا شبکه آندوپلاسمی آب را جمع آوری کرده و به کانال های تغذیه کننده می فرستد این کانال ها به بخش های متورم شعاعی(canal Ampulla of radiating) منتهی می شود.آب از این قسمت های متورم وارد کریچه انقباضی می شود و از طریق منفذ دفعی به خارج فرستاده می شود.

نوار کاسپاری  Uشکل

در آندودرم یا درون پوست بعضی گیاهان(تک لپه ) نوار کاسپاری به شکل U است.

 

نوار کاسپاری U شکل در گیاه زنبق

ورودی سرخرگ کرونری در تشریح قلب

جهت مشاهده و یا دریافت فیلم بر روی دانلود زیر کلیک فرمایید:

 دانلود