سبزینه

آموزش زیست شناسی

سبزینه

آموزش زیست شناسی

ماهی شیشه ای

ماهی شیشه ای گونه های از ماهی های آب شیرین هستند با نام علمی(Parambassis ranga) که در منطقه جنوب آسیا از پاکستان تا مالزی وجود دارند. ویژگی جالب این ماهی ها شفاف بودن بدن آن ها است که این امکان را می دهد که اندام های داخلی و استخوان بندی این ماهی ها دیده شود.این ماهی ها به منظور نگهداری در آکواریم استفاده می شوند.

فیلم ماهی ها ی شیشه ای رنگی

اندوسپور

بعضی باکتری ها در شرایط سخت محیطی ایجاد آندوسپور می کنند. آندوسپور شامل دیواره ضخیمی است که داخل آن DNA باکتری و کمی سیتوپلاسم قرار دارند.آندوسپور به شرایط سخت محیطی مثل مبود مواد غذایی، خشکی و دمای زیاد مقاوم است.با از بین رفتن شرایط سخت محیطی دیواره آندوسپور می شکند و دوباره باکتری فعالیت خود را از سر می گیرد.در حقیقت آندوسپور یک حالت غیرفعال و مقاوم باکتری است.

 

چند گروه از باکتری ها با آندوسپور(نقاط سفید رنگ آندوسپور است)

باکتری ها با آندوسپور(نقاط سفید رنگ آندوسپور است)

یک باکتری همراه آندوسپور(قسمت بیضی سیاه رنگ آندوسپور است)

یک باکتری همراه آندوسپور(قسمت بیضی سیاه رنگ آندوسپور است)

چرخه زندگی کپک مخاطی پلاسمودیومی

آغازیان کپک مانند موجوداتی شبیه قارچ ها هستند(از نظر ظاهر و چرخه زندگی)  اما به دلیل اینکه در دیواره سلولی آن ها برخلاف قارچ ها کیتین وجود ندارد و میتوز متفاوتی از قارچ ها دارند ان ها را جزء قارچ ها قرار نمی دهند و در گروه آغازیان رده بندی می کنند. این جانداران در دو گروه قرار می گیرند:
۱- کپک های مخاطی سلولی(cellular slime molds)
2- کپک های مخاطی پلاسمودیومی(plasmodial slime molds)
کپک های مخاطی پلاسمودیومی دارای پیکری پلاسمودیومی هستند. پلاسمودیوم به توده سیتوپلاسمی با تعداد زیادی هسته می گویند. در حقیقت هسته ها بوسیله دیواره سلولی از هم جدا نشده اند.



چرخه زندگی کپک های مخاطی پلاسمودیومی:
همانطور که گفته شد بدن کپک های مخاطی پلاسمودیومی از یک توده سیتوپلاسمی همراه با تعدادی هسته ۲n کروموزومی تشکیل شده است. این توده سلولی در هنگام حرکت باکتری ها و سایر مواد آلی را می بلعند. در شرایطی که پلاسمودیوم تحت خشکی یا گرسنگی قرار گیرند، به توده های متعدد تقسیم می شود.هر توده ساقه ای تولید می کند که در نوک آن کپسولی تولید می شود که با انجام تقسیم میوز درون آن اسپورهای n کروموزومی تولید می شود. این هاگ یا اسپورها به شرایط سخت محیطی مقاومند و لی در شرایط مساعد محیطی می رویند و سلول های هاپلوئید آمیبی شکل یا تاژک دار ایجاد می کنند.این سلول ها می توانند با هم یکی شده و سلول تخم یا زیگوت ۲n کروموزومی را ایجاد کنند.از تقسیم میتوز سلول تخم توده سیتوپلاسمی  ۲n کروموزومی ایجاد می شود. با توجه به اینکه جاندار پرسلولی ۲n کروموزومی است چرخه زندگی این جاندار باید چرخه زندگی دیپلوئیدی باشد.





رویش ساقه و کپسول روی کپک مخاطی پلاسمودیومی